Intresset för 1950-talets bilar kommer och går. När Boppers dök på musikscenen i slutet av 1970-talet med brylkräm i håret och tuxedokavajer, fick nostalgin för både rock and roll och amerikanska bilar fart. På Boppers första LP-omslag står inte musikerna i centrum utan en ljusblå fenförsedd Chevrolet. Det var den perfekta omslagsbilden för en skiva med rock and roll. Bilen är från 1958 men ser ut som om den just kommit från fabriken, tack vare en bilentusiast med starka nypor och ett febrigt intresse för custom cars.
Kan du leva dig in i en annan tidsepok? Kan du se dig själv sittande på en diner och lyssna på en jukebox, när en servitris i förkläde med permanentade lockar serverar dig äppelpaj? Kanske hon rentav heter Peggy-Sue? Om ingen delat den drömmen skulle nog aldrig Boppers debutskiva hamnat överst på topplistan.
Bilarna får ett långt liv på Kuba
Den gemensamma nämnaren för alla custom cars är förändring, antingen genom att bilen höjs eller sänks eller att man genomför motorbyte – eller genom att taket tas bort. Det är inte originalinredningen du ser när du sätter dig i bilen. Eldoradot för Custom cars är Havanna, huvudstaden på Kuba. Kuba befinner sig bara några nautiska mil från Floridas kust så det är inte underligt att man kan se en turkos Packard eller en fenförsedd De Soto rulla längs Malecon. Dessa bilar har reparerats otaliga gånger, och eftersom kubaner inte har rätt att äga andra bilar än dessa, så har de driftiga mekanikerna inget annat val än att bli 50-tals entusiaster. Om du hyr en bil för en åktur ska du inte bli förvånad om ratten du håller i är från en Lada.
I många svenska landsortsstäder är motorintresset stort. För att inte förringa sin uppväxt på landsbygden, gjorde en poet en gång en liknelse mellan en ombyggd Volvo och ett litterärt verk.