Det är inte så underligt att en bilägare vill ge en personlig design till sin bil. Om du är en musikintresserad hiphopare så är naturligtvis anläggningen i en standardbil underdimensionerad för dina behov. Det är som om att låta Zlatan spela vänsterback. Du bygger om bagageutrymmet längst bak i bilen till en jättelik högtalare. Nu kan du kontrollera din nya ljudanläggning från förarplatsen och kan mullra som en åsksalva, när du närmar dig stan.

Människor har alltid förändrat sin omgivning. Stora skogar höggs ner och gav plats för det uppodlade landskapet. Med hjälp av krut kunde sten sprängas bort och nya företeelser som hamnar såg dagens ljus. Att anpassa naturen till våra behov är ett mänskligt karaktärsdrag. Om du har en lång rygg så vill du säkert kunna reglera din arbetsbänk så att du slipper stå ihopkrupen. Om du är liten behöver du något att stå på för att nå upp till din arbetsyta.

Tävling skapar nya entusiaster

Vad är egentligen bakgrunden till tävlingar med custom cars? Är det prispengarna och möjligheten för vinnaren att stå i strålkastarljuset och ta mot publikens jubel? Ja, till en viss del. Tävlingsmomentet är viktigt i alla former av motorsport, men denna tävlingsform är mer styrd av eldsjälar och entusiaster än av bilindustrin och pengar. Sponsorer och reklam kan reducera kostnaden för den som bygger om sin bil, därför finns det reklamplatser på arenan och även utövare och fordon kan användas som reklampelare. Men den motorintresserade publiken kommer inte till tävlingen för en fartupplevelse i första hand. När många bilar med spektakulärt utseende defilerar förbi kanske en hemmabyggare får inspiration och idéer till sitt eget projekt.

Ur skattesynpunkt är det lönsamt att välja kategorin amatörbyggt fordon för din custom car. Men om du gör förändringar som borttagning av tak till cab eller byte av bromssystem så hamnar ditt bygge i en annan kategori, där avgifterna är högre.